Ajankohtaista | 26.01.2017

Vuoden vaihtuessa Saaren kartanoon Mynämäelle saapui uusi kansainvälinen ryhmä taiteilijoita ja tutkijoita.
Saaren kartanon vuoden 2017 ensimmäiset vieraat yhteisellä brunssilla (vasemmalta): Liza Babenko, Jose A. Cañada, Canan Yücel Pekiçten, Pia Siirala, Hodhayfa Salih, Lygia O’Riordan, Soetkin Verstegen, Teemu Mäki ja kutsutaiteilija Matthew Cowan. Kuva: Pirre Naukkarinen

Kahden kuukauden ajan kartanolla työskentelevät elokuvaohjaaja Liza Babenko (Ukraina), tutkija Jose A. Cañada (Espanja), taiteilija, kuvataiteen tohtori Teemu Mäki, kapellimestari Lygia O’Riordan (Irlanti), kuvataiteilija Hodhayfa Salih (Irak), viulisti Pia Siirala, animaatio-ohjaaja Soetkin Verstegen (Belgia) ja tanssitaiteilija, koreografi Canan Yücel Pekiçten (Turkki).

Ukrainalainen Liza Babenko keskittyy Saaren kartanolla uuden kokeellisen lyhytelokuvansa käsikirjoittamiseen. 36 Scenes Or Their Traces käsittelee naispäähenkilöön Krimissä kohdistunutta väkivaltarikosta ja siitä ylipääsemistä.

Espanjalaisen tutkijan, tohtorikoulutettavan Jose A. Cañadan tutkimus Securing the living – governance, materiality and understandings of life during biological emergencies (Elämän turvaaminen: hallinta, materiaalisuus ja elämän tulkinta bioturvallisuuden hätätilanteissa) avaa sitä, miten bioturvallisuuden hätätilanteet, kuten pandemiat tai bioterrorismi, ovat hallinneet maailmanlaajuista keskustelua. Saaren kartanossa hän kirjoittaa väitöskirjaa Helsingin yliopiston sosiaalitieteiden laitokselle.

Taiteilija, kuvataiteen tohtori Teemu Mäki kirjoittaa residenssijaksollaan neljättä runokirjaansa sekä esseekirjaa. Esseekirja on jatkoa hänen väitöskirjalleen Näkyvä pimeys – esseitä taiteesta, filosofiasta ja politiikasta (Kuva/Like/WSOY 2005/2008).

Irlantilainen kapellimestari Lygia O’Riordan hyödyntää Saaren kartanon hiljaisuutta syventyessään Ensemble XXI -kamariorkesterin tämän vuoden konsertteihin ja ohjelmistoon. Mukana kamariorkesterin ohjelmistossa on myös Pia Siiralan Ulita’s Walk -sävellyksen maailman ensi-ilta.

Irakilainen kuvataiteilija, taidemaalari Hodhayfa Salih haluaa taiteensa avulla kertoa mitä tarkoittaa asua sodan keskellä.

Viulisti Pia Siirala tutkii taiteellisessa työskentelyssään arktisen Venäjän alkuperäiskansojen musiikin vaikutusta musiikin kuulemiseen ja hahmottamiseen. Hän etsii soittamalla ja säveltämällä, mitä uutta kuulokulmaa arkaainen muistinvarainen musiikki voi tuoda hänen omaan muusikkouteensa. Residenssin aikana hän aikoo myös säveltää taiteelliseen tohtorintutkintoon liittyviä konsertteja varten.

Belgialainen animaatio-ohjaaja, animaattori Soetkin Verstegen tekee kartanolla kokeellista animaatioelokuvaa nimeltä Freeze frame, jossa teoksen materiaalina käytetään jäätä.

Turkkilainen tanssitaiteilija, koreografi Canan Yücel Pekiçten työstää residenssijaksonsa aikana kolmea soolotanssiteosta, jotka ovat luomisprosesseineen osa hänen tohtorintutkintoaan. Hän aikoo viimeistellä teoksensa Der Zwerg/The Dwarf, joka pohjautuu Schubertin liediin Der Zwerg, D.771 ja Pär Lagerkvistin romaaniin Dvärgen. Hän aloittaa myös Madam Butterflyn inspiroimaa tanssiteosta, jossa hän pohtii orientalismia ja japanismia feminististä näkökulmasta. Hänen kolmas projektinsa perustuu Oskar Merikannon oopperaan Pohjan Neiti.

Taiteilija Matthew Cowan jatkaa työskentelyään huhtikuun loppuun Saaren kartanon kutsutaiteilijana.

Lue lisää vieraistamme