Residenssivieraat

Selaa arkistoa

Canan Yucel Pekiçten

During the two months of residency in the Saari Residence my intension is to complete creation of three solo dance pieces inspired from one lied and two arias.

The first piece is a work in progress and a first prize award winning solo dance piece called Der Zwerg/The Dwarf, which is inspired by the Schubert’s lied called Der Zwerg, D.771 and the novel of Pär Lagerkvist called Dvärgen. In this two months period this solo will be given the last touches.

I will start creating the second solo piece during the first month of the residency period. The second solo is based on the Madam Butterfly opera and inspired from the life of Madam Butterfly, a Japanese geisha who marries a soldier from Unites States Navy and her sad story that her husband leaves and comes back after many years with a new American wife. I will contemplate on Oryantalism and Japonism and by having a feministic approach to the character; I intend to create moments in which Madam Butterfly takes her revenge. While doing it, a Japanese geisha image is planned to be transformed to a horror movie character image with long black hair till the heels, sewing a real big heart of a calf on to her white silk nightdress.

The third solo piece will be based on an opera by Oskar Merikanto called Pohjan Neiti (Maiden of the North). It is the first opera composed in Finnish language and it is known that it is inspired from the 19th-century work of epic poetry called Kalevala which is compiled by Elias Lönnrot from Karelian and Finnish oral folklore and mythology. Since these three solo dance pieces and their creation process is the subject of my doctorate thesis, in addition to the times I’ll pass in the dance studio working on the pieces, my intension is to focus on writing my doctorate thesis during the residency.

www.cananyucelpekicten.com


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Soetkin Verstegen

Visual research for ’Freeze frame’; a short experimental animation using ice.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Pia Siirala

Kuva: Andrei Shapran

Kuva: Andrei Shapran

Tutkin Kaukoidän arktisen Venäjän alkuperäiskansojen musiikin vaikutusta musiikin kuulemiseen ja hahmottamiseen. Etsin soittamalla ja säveltämällä, mitä uutta kuulokulmaa arkaainen muistinvarainen musiikki voi tuoda omaan muusikkouteeni. Residenssin aikana suunnittelen aloittavani sävellystyön tutkintoni konsertteja varten.

Arkaaisen musiikki antaa aavistuksen siitä, että musiikki ei välttämättä etene johonkin suuntaan eikä sillä aina ole selkeää alkua tai loppua. Musiikki voi lakata soimasta mutta jatkuu silloinkin. Tutkin kokeellisesti musiikkia, joka on jatkuvasti ”läsnä”, joka virtaa alitajunnassamme.

 

Pia Siirala on Sibelius-Akatemiassa ja Moskovan Tshaikovski-konservatoriossa opiskellut viulisti ja Ensemble XXI-kamariorkesterin konserttimestari. Hän on tehnyt keräysmatkoja Venäjän Kaukoitään; Sahaliniin, Kamtšatkaan ja Tšukotkaan, missä alkuperäiskansojen arkaainen musiikkiperinne vielä elää ja säveltänyt siihen pohjautuvaa musiikkia.  Syksystä 2016 hän on aloittanut taiteellisen tohtorikoulutuksen Taideylipistossa, Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmässä.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Hodhayfa Salih

Haluan tehdä teoksia, joiden avulla voin näyttää maailmalle ja yleisölle miten ihmiset Irakissa ja ylipäätään sodan keskellä elävät. Teoksillani haluan kertoa, kuinka ihmisiä tapetaan täysin syyttä.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Lygia O'Riordan

Silence is essential for a conductor when learning new repertoire because one must hear every instrument separately and then collectively in the conductor’s score. To find such silence is a constant struggle in today’s world. I wish to use this residency to study and learn the repertoire for Ensemble XXI’s concerts in 2017. This will include the World Premiere of the Finnish composer, Pia Siirala’s composition, Ulita’s Walk, based on the songs of the indigenous Nivkh people of Sakhalin.

I am also translating my former Professor, the great Russian conductor, Gennady Rozhdestvensky’s book, Fingerings for Conductors (known in Russia as the ”Conductor’s Bible”) under his supervision. It is a practical guide to conducting all the symphonic works of Prokofiev and Shostakovich and the Ballets of Stravinsky.

 

The Irish conductor Lygia O’Riordan studied at the Moscow Tchaikovsky Conservatory as an orchestral conductor. During her studies, she founded the Chamber orchestra Ensemble XXI, with which she has toured throughout Russia, Europe, Australasia and the Americas and conducted several world premieres amongst which is Arvo Pärt’s Trisagion.  Her recordings include many of the major works of the 20th century repertoire for string orchestra. Ensemble XXI also has a long history of reaching out to communities who for either geographical or financial reasons, have never had the opportunity to hear live classical music.


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Teemu Mäki

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Kuva: Otto-Ville Väätäinen

Saaren kartanossa aion kirjoittaa kahta kirjaa, joista yksi on runokirja ja toinen esseekirja. Runokirja tulee olemaan neljäs kokoelmani. Kustantajat ovat Like ja Into. Esseekirja on jatkoa muinaiselle väikkärilleni, joka oli nimeltään Näkyvä pimeys – esseitä taiteesta, filosofiasta ja politiikasta (Kuva/Like/WSOY 2005/2008).

Kirjailijantyöhön keskittymisen lisäksi odotan residenssiajalta kahta asiaa. Ensinnäkin, oletan että kartanoa ympäröivä luonto ja siinä haahuilu tulee olemaan minulle suuri ilon aihe ja inspiraation lähde. Toiseksi, tykkään tällaiseen residenssiin sisältyvästä sokkotreffi-aspektista, eli siitä etten etukäteen tiedä ketä muita stipendiaatteja siellä sattuu olemaan samaan aikaan. Uskon, että heidän kanssaan tulee olemaan yllätyksellistä, haastavaa ja kivaa.

 


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Jose A. Cañada

I am a doctoral candidate at the Department of Social Research of the University of Helsinki. My project, titled ‘Securing the living – governance, materiality and understandings of life during biological emergencies’ aims at understanding how biological emergencies, such as pandemic threats or bioterrorist attacks, are governed in a global context. To do this, it looks at how such governance includes the creation of new knowledge, a definition of what is life and how such life is affected. During my stay at the Saari Residence I will be working on my thesis monograph. The objective is that, by the end of the stay, I will have a first draft from which to keep working and submit my thesis for defence towards the end of 2017.

https://joseacanada.com/


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti

Liza Babenko

Ukranalainen elokuvaohjaaja Liza Babenko (s. 1988) on työskennellyt elokuvan ja nykyteatterin parissa vuodesta 2013, ja hänellä on tutkinto taidehistoriasta ja filosofiasta. Ennen elokuvantekoa hän työskenteli elokuvakriitikkona ja kuraattorina. Hän on opiskellut elokuvanohjausta Ruotsissa, ja tällä hetkellä hän opiskelee Moskovan elokuvakoulussa.

Saaren kartanolla Babenko valmistelee 36 Scenes Or Their Traces -nimistä kokeellista lyhytelokuvaa. Teos pohjautuu omaelämäkerrallisiin tapahtumiin taiteentutkimuksellisesta näkökulmasta. Lajityypiltään elokuva tulee olemaan videoesseen tyylinen, ja sen tapahtumapaikkana on Krimin kriisialue. Elokuva käsittelee naispäähenkilöön Krimissä kohdistunutta väkivaltarikosta ja siitä ylipääsemistä. Elokuva tullaan myös kuvaamaan Krimin alueella.

– Saaren kartanossa ollessani haluan projektini lisäksi muun muassa tutustua suomalaiseen taideelokuvakenttään ja suomalaisiin elokuviin saadakseni niistä paremman käsityksen, Babenko kertoo.

 


Jaa tämä : Twitter | Facebook | Sähköposti